Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Νέος Κώδικας Συμπεριφοράς στο Δημόσιο: Να γίνει πράξη

Ο Βαγγέλης Αυγουλάς στο γραφείο του μπροστά σε λάπτοπ

Νέος Κώδικας Συμπεριφοράς στο Δημόσιο.

Θα εφαρμοστεί; Φόβος και αβεβαιότητα αν θα εφαρμοστεί σε όλους.

Δεν μπορώ να πω ότι δεν χάρηκα που παρουσιάστηκε ο νέος Κώδικας Ηθικής και Επαγγελματικής Συμπεριφοράς Υπαλλήλων του Δημόσιου Τομέα προς τους πολίτες καθώς και το Εθνικό Σύστημα Ακεραιότητας που παρουσίασε ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης. Κυρίως γιατί ο Κώδικας αναθεωρήθηκε για πρώτη φορά έπειτα από 10 χρόνια – κατά τη διάρκεια των οποίων στην ουσία δεν υπήρχε σωστή εφαρμογή των όποιων διατάξεων υπήρχαν- και γιατί η κυβέρνηση θεωρεί ότι αυτό που παρουσιάστηκε «συνιστά τον οδικό χάρτη διαχείρισης και αντιμετώπισης ηθικών και δεοντολογικών διλημμάτων με τα οποία βρίσκονται αντιμέτωποι οι δημόσιοι υπάλληλοι στην εργασία τους». Προσθέτω: δεν βρίσκονται αντιμέτωποι με προβλήματα μόνο οι δημόσιοι υπάλληλοι. Κυρίως βρίσκονται αντιμέτωποι με κακή συμπεριφορά, κοινωνικές διακρίσεις και αδιαφορία οι πολίτες . Και περισσότερο απ΄ όλους οι πολίτες διαφόρων «κατηγοριών» οι οποίοι έχουν απόλυτη ανάγκη εξυπηρέτησης και σωστής αντιμετώπισης.

Σημαντικό : ο Κώδικας – διαβάσαμε- «απαντά σε μία σειρά από ζητήματα, όπως η σύγκρουση συμφερόντων, η παρενόχληση, ο εκφοβισμός, η ισότιμη μεταχείριση, η διαχείριση και δημοσιοποίηση πληροφοριών καθώς και τυχόν φαινόμενα κατάχρησης εξουσίας από ανώτερα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης». Η χαρά μου σκιάζεται πάντως από φόβους και αβεβαιότητα για το εάν θα εφαρμοστεί ο Κώδικας κι αν θα εφαρμοστεί σε όλους.

Χάρηκα που παρουσιάστηκε αλλά προβληματίστηκα για το εάν θα εφαρμοστεί και διατηρώ κάποιες επιφυλάξεις. Χάρηκα που το Κράτος αναγκάστηκε πλέον να παραδεχτεί ότι χρειαζόταν τέτοιος κώδικας και που ο διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας Άγγελος Μπίνης είπε ότι: « Είναι σημαντικό για τους πολίτες να υπάρχει ένας αποτελεσματικός μηχανισμός που θα προστατεύει όχι μόνο τα συμφέροντα και τα δικαιώματά τους αλλά θα βοηθά στην περαιτέρω ενίσχυση της εμπιστοσύνης τους σε όλους τους κυβερνητικούς θεσμούς και τους δημόσιους οργανισμούς».

Αλλά προβληματίστηκα γιατί τέτοιες πρωτοβουλίες, δύσκολα εξυπηρετούνται αποτελεσματικά από το Ελληνικό Δημόσιο. Επειδή το βλέπω αρκετά δύσκολο να καθίσει ο καθένας από εμάς να διαβάσει όλο τον Κώδικα, επισημαίνω ότι μεταξύ άλλων, ο Κώδικας των Δημοσίων Υπαλλήλων προβλέπει ότι:

  • Οι υπάλληλοι κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους θα συμπεριφέρονται στους πολίτες με ευπρέπεια, ευγένεια, διάθεση εξυπηρέτησης και σεβασμό και θα συμπεριφέρονται με ευγένεια στους συναδέλφους τους.
  • Ότι θα σέβονται τις προσωπικές ή υπηρεσιακές απόψεις των συναδέλφων τους, ενώ σε περίπτωση διαφωνίας, θα επιδιώκουν την εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων.
  • Ότι θα οφείλουν να απέχουν από κάθε ενέργεια υπονόμευσης της επαγγελματικής σταδιοδρομίας των συναδέλφων τους.
  • Θα απαντούν στις ερωτήσεις των πολιτών για θέματα αρμοδιότητάς τους με τρόπο απλό και κατανοητό και με τη μεγαλύτερη δυνατή πληρότητα και ακρίβεια.
  • Θα διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις των πολιτών μέσα στην προθεσμία που καθορίζεται από τις σχετικές διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν.2690/1999) ή εντός εύλογης προθεσμίας.
  • Θα αντιμετωπίζουν με ψυχραιμία και κατανόηση περιπτώσεις δύστροπων ή εριστικών πολιτών, αποφεύγοντας εντάσεις ή διαπληκτισμούς και εφόσον χρειαστεί ζητούν τη συνδρομή αρμοδίων αρχών και οργάνων.
  • Κι ακόμα οι υπάλληλοι θα ασκούν τα καθήκοντά τους χωρίς εμπάθεια και προκατάληψη, προασπίζοντας και διαφυλάσσοντας τον αντικειμενικό χαρακτήρα της υπηρεσιακής τους κρίσης.

Και κάτι ιδιαίτερα σημαντικό: Οι υπάλληλοι θα αποφεύγουν κάθε διάκριση και θα χειρίζονται τις υποθέσεις που τους ανατίθενται με ουδετερότητα και αντικειμενικότητα, δίχως να επηρεάζονται από πολιτικές αθέμιτης πίεσης. Θα επιδεικνύουν συμπεριφορές που υποδηλώνουν τον σεβασμό τους στην αξία του ανθρώπου ως ατόμου και ως μέλους του κοινωνικού συνόλου και την αφοσίωσή τους στην ανάγκη εμβάθυνσης της ισότιμης μεταχείρισης και της αποφυγής φαινομένων εκφοβισμού και παρενόχλησης στο εργασιακό περιβάλλον. Οι υπάλληλοι θα ασκούν τα καθήκοντά τους χωρίς εμπάθεια και προκατάληψη, προασπίζοντας και διαφυλάσσοντας τον αντικειμενικό χαρακτήρα της υπηρεσιακής τους κρίσης .


0 Comments

There are no comments yet

Leave a comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top