Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Πολεμάμε στερεότυπα και C0VID

Σελίδα εφημερίδας Παρασκήνιο και φώτο του Βαγγέλη Αυγουλά με λευκό μπαστούνι

 

Γράφει η Κατερίνα Παπακωστοπούλου

Ο Βαγγέλης Αυγόυλάς εξηγεί τα προβλήματα που έφερε ο COVID -19

Βαγγέλης Αυγουλάς Δικηγόρος, πρόεδρος του ΑΜΚΕ «Με Άλλα Μάτια» 

Βρισκόμαστε στο δεύτερο κύμα της επιδημίας του κορονοϊού και καλό θα ήταν να σκεφτούμε πώς βιώνουν τη νέα πραγματικότητα οι συνάνθρωποί μας με αναπηρία αλλά και εκείνοι που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα όρασης. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι πάνω από 1 εκατομμύριο συνάνθρωποί μας έχουν κάποια μορφή αναπηρίας. 300.000 άνθρωποι στη χώρα μας έχουν βαριά οπτική αναπηρία και 25.000-30.000 είναι ολικά τυφλοί.

Ο Βαγγέλης Αυγουλάς είναι ένας πολύ δραστήριος νέος άνθρωπος, εκ γενετής τυφλός. Είναι δικηγόρος, δημοτικός σύμβουλος Ιλίου, πρόεδρος του ΑΜΚΕ «Με Άλλα Μάτια» και τακτικός εκπρόσωπος στην Ελλάδα της Διεθνούς Οργάνωσης «VIEWS» για νέους με προβλήματα όρασης. Μιλήσαμε μαζί του και μας εξήγησε πώς αντιμετωπίζουν τα νέα δεδομένα χιλιάδες άνθρωποι με προβλήματα όρασης. 

Πώς επηρέασε η επιδημία τη ζωή και την καθημερινότητα των ανθρώπων με προβλήματα όρασης;

Μας λείπει η όραση, οπότε οι υπόλοιπες αισθήσεις αναπτύσσονται πολύ περισσότερο για να αναπληρώσουν το κενό. Φανταστείτε όμως ότι η όσφρηση περιορίζεται όταν φοράμε μάσκα. Και φυσικά επιλέγουμε τη μάσκα. Η αφή, επίσης, υγειονομικά απαγορεύεται. Αλλά στα μέσα μεταφοράς, στις υπηρεσίες και παντού γύρω μας, η αφή μάς δίνει εικόνες. Παραδείγματος χάριν, θα αναγνωρίσω τα χρήματα αγγίζοντας και θα διαβάσω τις ανάγλυφες ενδείξεις στους ανελκυστήρες στο Μετρό. Τα γάντια μού κόβουν τελείως την αφή και νιώθω διπλή αναπηρία. Αλλά προσαρμόζομαι.

Λόγω του COVID-19, οι ειδικοί συνιστούν αποστάσεις. Αν όμως ένας συνάνθρωπός μας με πρόβλημα όρασης χρειασθεί τη βοήθειά μας, πώς πρέπει να τον προσεγγίσουμε ώστε να τον βοηθήσουμε ουσιαστικά και σωστά;

Κανονικά, ο τυφλός πρέπει να κρατά το μπράτσο όποιου τον συνοδεύει και να περάσουν μαζί ένα δύσκολο εμπόδιο, έναν δρόμο απέναντι κ.λπ. Τέτοια όμως αγγίγματα συνοδείας απαγορεύονται, λόγω πανδημίας. Οπότε χρειαζόμαστε πολύ καλές λεκτικές οδηγίες, τις οποίες θα εκτελούμε κινούμενοι με το λευκό μας μπαστούνι ή τον σκύλο οδηγό μας.

Επίσης οι συνασμένες αποστάσεις στο έδαφος δεν μας είναι κατανοητές σε μια ουρά εξυπηρέτησης κοινού, οπότε μας είναι πολύτιμο «Πολεμάμε στερεότυπα και COVID» ο μπροστά ή πίσω από μας να μας βοηθά, περιγράφοντάς μας ποια είναι η σωστή θέση που πρέπει να σταθούμε. 

Οι συμπολίτες μας με προβλήματα όρασης

βιώνουν πολλαπλές δυσκολίες λόγω της πανδημίας

Ένα από τα καλά που έφερε ο κορονοίός ήταν το γεγονός πως πλέον κάποιες υγειονομικές και κοινωνικές υπηρεσίες προσφέρονται ηλεκτρονικά. Εσάς σας ωφέλησαν τέτοιες υπηρεσίες;

Ναι. Το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» των δήμων ενισχύθηκε με προσωπικό και φροντίζει περισσότερα μοναχικά ΑμεΑ. Επίσης, πλέον πάρα πολλά πιστοποιητικά μας είναι διαθέσιμα με ένα «κλικ», ενώ γλιτώνουμε την ταλαιπωρία με την άυλη συνταγογράφηση, τα άυλα παραπεμπτικά εξετάσεων, το ηλεκτρονικό γνήσιο υπογραφής μέσω gov.gr και κλείνοντας ψηφιακά ραντεβού στον ΕΦΚΑ, στις ΔΟΥ κ.λπ

Κύριε Αυγουλά, προεδρεύετε του μη κερδοσκοπικού φορέα «Με Άλα Μάτια». Ποιες δράσεις κάνατε ώστε να ενημερώσετε τα μέλη σας για το δεύτερο κύμα της επιδημίας;

Η ΑΜΚΕ «Με Άλλα Μάτια» ιδρύθηκε το 2018, ως συνέχεια του μοναδικού, τεχνικά πλήρως προσδάσιμου σε κάθε χρήστη, ειδησεογραφικού portal meallamatia.gr, με σκοπό μεταξύ άλλων την παροχή υπηρεσιών κοινωνικής μέριμνας και συμβουλευτικής υποστήριξης σε ευπαθείς  κοινωνικές ομάδες και στις οικογένειές τους, καθώς και την εξοικείωση της κοινωνίας με τη διαφορετικότητα. Μεταξύ των δράσεών μας είναι: το Βιωματικό «Δείπνο στο Σκοτάδι», η εκπαίδευση ατόμων με οπτική αναπηρία στη χρήση smartphones και apps «tech is my eyes», μαθήματα H/Y για τα άτομα με προβλήματα όρασης, το σεμινάριο συμπεριληπτικής πρόσληψης, συμβουλευτική και αξιολόγηση προσβασιμότητας στα περιβάλλοντα καθημερινότητας των ΑμεΑ, τόσο σε δημόσιους όσο και σε ιδιωτικούς φυσικούς χώρους. Συμβουλευτική και αξιολόγηση προσβασιμότητας της ηλεκτρονικής παρουσίας των εταιρειών από ΑμεΑ, όπως προσΒάσιμες ιστοσελίδες, social media κ.ά., καθώς και ευρύτερα του υλικού επικοινωνίας τους. Εκπαιδευτικά προγράμματα ενημέρωσης και εξοικείωσης με την αναπηρία και τη διαφορετικότητα. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Front Office» για εργαζομένους στην εξυπηρέτηση πελατών – καταναλωτών με αναπηρία. Υποστήριξη, κατασκευή και ανακατασκευή e-shops και ιστοσελίδων για την προσβασιμότητά σε από κάθε χρήστη. Κοινωνικό δελτίο ειδήσεων με θέματα επικαιρότητας που απασχολούν τις ευπαθείς ομάδες και τις οικογένειές τους, πλήρως προσβάσιμο σε όλους, με διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα και ελληνικούς υπότιτλους. Επομένως, σχεδόν όλες οι δράσεις μας έγιναν πιο επίκαιρες παρά ποτέ εν μέσω πανδημίας. 

Εδώ και 12 χρόνια επισκέπτεστε σχολεία και συζητάτε με τους μαθητές, ώστε να εξοικειωθούν με την αναπηρία. Πώς ανταποκρίνονται τα παιδιά σε αυτές τις συζητήσεις;

Η ρίζα όλων των στερεοτύπων είναι η άγνοια γύρω από την αναπηρία και για μένα η λύση ήταν το «ΜΑΖΙ». Με αυθόρμητο και ειλικρινή διάλογο, τα παιδιά μπαίνουν στη θέση μας, ταυτίζονται συναισθηματικά μαζί μας και καταλαβαίνουν ότι η δυσκολία στην αναπηρία μας δεν είναι η ανικανότητά μας που δεν υπάρχει, αλλά η έλλειψη υποδομών, προσβασιμότητας και ισότιμων ευκαιριών

Παράλληλα πετυχαίνουμε την αναθεώρηση της σκέψης των μαθητών που δεν έχουν αναπηρία, για τη διαφορετικότητα και για τις δυσκολίες της ζωής, ενώ επενδύουμε στους αυριανούς ενεργούς πολίτες, που σίγουρα θα κάνουν τα πράγματα καλύτερα και πιο συμπεριληπτικά.

Πηγή: Εφημερίδα Παρασκήνιο

0 Comments

There are no comments yet

Leave a comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top