Main content

ο Υπουργός παιδείας σε συνέντευξη τύπου


Σχεδόν δεν είχε προλάβει να «στεγνώσει το μελάνι» στο άρθρο μου για τα Αρχαία Ελληνικά («Ανδρών επιφανών πάσα γη τάφος» : Στην ουσία τα Αρχαία έχουν ήδη καταργηθεί) και το Υπουργείο Παιδείας «ξαναχτύπησε» με τις εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας για κατάργηση του μαθήματος των Λατινικών στα Λύκεια, και συνεπώς της εξέτασής του στις Πανελλήνιες.

Καταλαβαίνω πολύ καλά που το πάει ο υπουργός και το επιτελείο του αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι ο πρωθυπουργός έχει συνειδητοποιήσει το βάρος και το βάθος της αστοχίας του κ. Γαβρόγλου .

Έγραφα λοιπόν για τα Αρχαία: «Μια από τις δυσκολότερες δοκιμασίες των υποψηφίων – αν όχι η δυσκολότερη- που αποτελούσε ένα ολόκληρο ζητούμενο στις Πανελλήνιες εξετάσεις και μετρούσε 10 μονάδες- πιθανώς να μην υπάρχει πια και φυσικά, το σύνολο των δοκιμασιών καθίσταται απείρως ευκολότερο. Η «Αριστεία» αρχίζει να καταργείται και στην πράξη. Το βλέπω καθαρά. Το νοιώθω. Και με …πονηρούλικο τρόπο.»

Πάνε τα Αρχαία. Ο … εκσυγχρονισμός της εκπαίδευσης με άκομψο και αμελέτητο τρόπο άρχισε με τον ενταφιασμό μιας «νεκρής» γλώσσας που ωστόσο οι μελλοντικοί επιστήμονες του Θεωρητικού βραχίονα δεν διδάσκονταν για να μάθουν να τη μιλάνε και για να …κουβεντιάζουν μεταξύ τους αλλά για να κάνουν κτήμα τους ένα μεγάλο κομμάτι του ελληνικού πολιτισμού που περιείχετο σ’ αυτήν. Τρανή απόδειξη οι άπειρες λέξεις, φράσεις, εκφράσεις ,ρητά, γνωμικά που πλούτιζαν και ομόρφαιναν τη φτωχή και βιασμένη από το ξενόγλωσσο πνεύμα της εποχής μας Νεοελληνική.

Πάνε και τα Λατινικά; Ωραία. Και διαμαρτύρονται με οργή οι φιλόλογοι: « Τριακόσιοι είκοσι δυο φιλόλογοι καταδικάζουν με κείμενο διαμαρτυρίας την επιχειρούμενη, όπως καταγγέλλουν, αποψίλωση των κλασικών και ανθρωπιστικών σπουδών στο ελληνικό σχολείο. Όπως τονίζουν, στην επιδείνωση αυτή συμβάλλουν η κατάργηση των εξετάσεων των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο, της Λογοτεχνίας στις Πανελλήνιες, η εκμηδένιση σχεδόν της διδασκαλίας του «Επιταφίου» και της «Αντιγόνης» και η σοβαρή υποβάθμιση των Λατινικών.» Και αναφέρουν: «Ως προς τις εργασιακές συνθήκες, οι φιλόλογοι βιώνουν την πλήρη ανασφάλεια και υποτίμηση του επαγγέλματός τους και τον ασφυκτικό ανταγωνισμό για τις λιγοστές υπάρχουσες θέσεις εργασίας»¨.

Αλλά σ’ αυτές τις λεπτομέρειες δεν μπαίνω γιατί μπορεί να είναι σημαντικές για τους επαγγελματίες του κλάδου, δεν είναι όμως η «ουσία της απουσίας» των Αρχαίων και των Λατινικών από τη γλώσσα μας. Της απομείωσης των Νέων Ελληνικών από το πνεύμα, τον πολιτισμό, την ιστορία, την εξέλιξη των γλωσσών που από μόνες τους μεταφέρουν μέσα απ΄ τους αιώνες την ιστορική και πολιτιστική ανέλιξη των ευρωπαϊκών λαών. Διαμαρτύρονται με οργή οι φιλόλογοι γιατί υποβαθμίζεται το αντικείμενό τους αλλά και ο ρόλος τους στην εκπαίδευση. Και έχουν δίκιο. Αλλά ο οριστικός ενταφιασμός δυο πανάρχαιων, ιστορικών «νεκρών γλωσσών» που διδάσκονταν για ευρύτερους και σημαντικότερους λόγους απ΄ αυτούς που επιβάλλουν τη διδασκαλία άλλων, «ζωντανών» γλωσσών , είναι μια άστοχη, βιαστική και προς εντυπωσιασμό ενέργεια για να δοθεί η εντύπωση ότι η Παιδεία μας ανανεώνεται.

Και για να κλείσω: Με τον «ξαφνικό θάνατο» των …άχρηστων Λατινικών, καταργούνται και οι λατινικές λέξεις, φράσεις, ρητά, νομικοί όροι, ιστορικές φράσεις που ποικίλουν τη θεόφτωχη πια και επίμικτη νεοελληνική γλώσσα , τη γεμάτη αγγλοσαξωνικές λέξεις και αμερικανόφερτους νεολογισμούς που ούτε οι ίδιοι οι αμερικάνοι δεν πολυκαταλαβαίνουν;

Θα λέμε δηλαδή ante portas; Θα λέμε erga omnes ; Dum spiro spero; Sic transit ; Album, capsula, cultura, décor, forma, freno, media, opera, provocator, retro, super, turbo, villa, status, nova, alter ego, status quo, de facto, mea culpa……… ή θα τις ενταφιάσουμε , θα τις καταργήσουμε τις λέξεις και τις εκφράσεις; Ή θα τις «κλέψουμε»;

Ξέρετε για πόσες λέξεις, για πόσες φράσεις, για πόσα ρητά, για πόσους επιστημονικούς όρους μιλάμε αν βάλουμε μαζί Αρχαία και Λατινικά;

Ξέρετε τι λέω; Αφού καταργήσαμε τα Αρχαία και τα Λατινικά, να καταργήσουμε και τη γεωγραφία ( έχουμε gps) , την ορθογραφία ( έχουμε google) , τη γυμναστική ( αφού δεν μπαίνουν βαθμοί) την αριθμητική, τη φυσική και τη χημεία ( αφού έχουν πια ξεπεραστεί), τη μουσική ( μόνο τα εξαιρετικά ταλέντα να διδάσκονται)...