Main content

χέρια μαθητών


Ώστε λοιπόν, «μία δυσκολία λιγότερη θα έχουν οι μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης που επρόκειτο να δώσουν Πανελλήνιες εξετάσεις το 2019, γιατί η εξεταστέα ύλη στα Αρχαία αλλάζει και – σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας – προβλέπεται κατάργηση της άσκησης όπου ο υποψήφιος καλείται να μεταφράσει το διδαγμένο κείμενο».

Καταλάβατε τίποτα; Όχι βέβαια αφού η είδηση δεν αναφέρει πουθενά την ουσία: ότι δηλαδή καταργείται η μετάφραση «γνωστού» κειμένου στα Αρχαία. Αυτό είναι, τουλάχιστον έτσι το κατάλαβα εγώ. Μια από τις δυσκολότερες δοκιμασίες των υποψηφίων – αν όχι η δυσκολότερη- που αποτελούσε ένα ολόκληρο ζητούμενο στις Πανελλήνιες εξετάσεις και μετρούσε 10 μονάδες- πιθανώς να μην υπάρχει πια και φυσικά, το σύνολο των δοκιμασιών καθίσταται απείρως ευκολότερο. Η «Αριστεία» αρχίζει να καταργείται και στην πράξη. Το βλέπω καθαρά. Το νοιώθω. Και με …πονηρούλικο τρόπο.

Η είδηση που διάβασα στον «Ελεύθερο Τύπο» λέει: «Τι θα απογίνουν αυτές οι 10 μονάδες; Σύμφωνα με το δημοσίευμα, θα μοιραστούν στις επόμενες ερμηνευτικές ερωτήσεις που αφορούν το Γνωστό. Μάλιστα, η εν λόγω αλλαγή πολύ πιθανόν να επηρεάσει τις επιδόσεις των μαθητών της ομάδας προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών.

Πηγές του υπουργείου Παιδείας σημειώνουν – πάντα σύμφωνα με το δημοσίευμα που δεν τις κατονομάζει- ότι η απόφαση ελήφθη στο πλαίσιο της «αποδυνάμωσης» της αποστήθισης από τους μαθητές. Περίπλοκη περικοκλάδα μου φαίνεται αυτό το σκεπτικό. Το οποίο θέλει να δείξει – αλλά δεν το λέει- την απομάκρυνση της εξεταστικής διαδικασίας από αυτή την πρακτική με στόχο τη σύνθεση ερωτημάτων που θα είναι συνδυαστικά και δεν θα αφορούν την αναπαραγωγή αυτούσιων αποσπασμάτων από το σχολικό εγχειρίδιο. Να σημειωθεί πως το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών αποτελεί τη σημαντικότερη εξέταση για το μέσο όρο της βαθμολογίας των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων μιας και έχει συντελεστή βαρύτητας 1,3».

Ποια είναι η γνώμη σας; Η κρίση και το σχόλιό σας; Θα τις ήθελα τις απαντήσεις σας για να ξεκινήσουμε και ένα διάλογο εάν θέλετε. Πρέπει να γίνουν ευκολότερες οι δοκιμασίες και αυτό, πρέπει να γίνει εις βάρος της γνώσης των Αρχαίων Ελληνικών; Πρέπει, μ’ αυτό τον τρόπο, να επιβεβαιώσουμε, να επισημοποιήσουμε την …ταφή των Αρχαίων σε μια εποχή που οι περισσότεροι νέοι προτιμούν έτσι κι αλλιώς να αντικαθιστούν όλες τις λέξεις της καθημερινότητας με αγγλικές ή –απλώς- αγγλομετασκευασμένες επί το ….αγγλικότερον λέξεις που όχι οι άνω των 60 ( ας πούμε) αλλά και οι άνω των 40 αδυνατούν να καταλάβουν τι λέει μια παρέα 16ρηδων;

Τα Αρχαία Ελληνικά είναι μια υπέροχη, πλούσια, ευρηματική αλλά και δύσκολη γλώσσα. Αλλά χωρίς τη γνώση των Αρχαίων, τα νέα παιδιά δεν θα μάθουν ΟΥΤΕ τα Νέα Ελληνικά που έτσι κι αλλιώς έχουν αρχίσει να τα ξεχνούν. Και ποιος είναι αυτός που λέει ότι οι υποψήφιοι φιλόλογοι, γλωσσολόγοι, μεταφραστές, κειμενογράφοι και τόσες άλλες ειδικότητες ΔΕΝ πρέπει να δυσκολευτούν και να μελετήσουν σκληρά για να πάρουν το πτυχίο τους; Κι αν έχουμε δασκάλους, καθηγητές, φροντιστές που δεν έχουν ιδέα από Αρχαία Ελληνικά, πως θα διδάξουν στα παιδιά μας τα Νέα;